چرا اسکانیا می‌سوزد؟

چرا اسکانیا می‌سوزد؟
این جوابیه پس از آن صادر شده است که سفیر سوئد در ایران نیز اخبار منتشر شده از قول خود مبنی بر خروج اسکانیای ایرانی از استاندارد را تکذیب کرده و از رسانه‌ها خواسته است که گفته‌های تازه‌اش هم با همان ضریب انتشار خبر کذب، منتشر شود.

روز یکشنبه ۳۱فروردین ۹۳نیز نیره پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در واکنش به انتشار سخنانی منسوب به‌خود در رسانه‌ها گفت: اتوبوس اسکانیا استاندارد است. پیش از این خبرهایی به نقل از مصطفی افضلی فرد سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰مجلس شورای اسلامی منتشر شد که گفته بود شرکت سازنده اتوبوس‌های اسکانیا تا ۶اردیبهشت‌ماه مهلت دارد نسبت به رفع نقص اتوبوس‌های خود اقدام کند. شرکت سازنده نیز بارها در واکنش به این اظهارات از سوی پلیس اعلام کرده است: در گزارش کمیسیون ایمنی راه‌ها، آیتم‌هایی که قرار است ما رفع کنیم، به‌صورت فنی و دقیق مطرح نشده است. پلیس به‌صورت کلی مواردی را برای ما تعریف کرده، در حالی که در اجرای این موارد همه تأییدیه‌های سازمان استاندارد را اخذ کرده‌ایم؛ اگر سیستم‌های مذکور مشکلی دارد پس چرا سازمان استاندارد آنها را تأیید کرده است؟

پاسخ به حرف‌وحدیث‌های تازه

گزارش اخیر روزنامه همشهری درباره اتوبوس‌های اسکانیا که در صفحه‌های نخست و ۲۲ این روزنامـــه در روز  ۳۰فروردین۹۳ منتشرشده بود، نقل قول‌هایی از مقامات انتظامی و برخی خبرگزاری‌ها را در خود داشت که نماینده شرکت عقاب‌افشان تولیدکننده محصولات اسکانیا در ایران با حضور در گروه اجتماعی روزنامه همشهری بخش‌هایی از این گزارش را در جوابیه‌ای مکتوب اصلاح کرد. در این جوابیه آمده است: در حادثه برخورد ۲دستگاه اتوبوس اسکانیا در آزادراه تهران- قم، موضوع کماکان در مراجع قضایی مربوطه تحت بررسی است و نظریه نهایی صادر نشده، هرچند هیأت ۷نفره کارشناسان رسمی دادگستری که از طرف دادسرای شهرستان قم انتخاب شده‌اند و هیأت‌های کارشناسی کمیسیون ایمنی راه‌های کشور که حسب دستور ریاست جمهور به موضوع رسیدگی کرده‌اند، این شرکت را از هرگونه اتهام مبرا تشخیص داده و اعلام نظر کرده‌اند. جوابیه شرکت تولیدکننده اتوبوس اسکانیا در ایران در ادامه تأکید می‌کند: در حادثه برخورد ۲دستگاه اتوبوس اسکانیا در محور کرمان-جیرفت در تاریخ ۲۴فروردین ۹۳علت تصادف، عدم‌رعایت فاصله طولی از جانب اتوبوس عقبی بوده و آتش‌سوزی پس از وقوع تصادف نیز ناشی از تغییر در استاندارد‌های اتوبوس‌های تولیدی این شرکت به‌دست رانندگان هر دو اتوبوس تصادفی بوده است. این تغییر‌ها عبارتند از اضافه کردن باک سوخت غیرمجاز حدود ۳هزار لیتری و تغییر در سیستم سیم‌کشی استاندارد در هر دو دستگاه اتوبوس.

کارخانه چه کند که راننده استاندارد شود؟

متنی که شرکت سازنده در اختیار گروه اجتماعی روزنامه همشهری قرار داده تأکید می‌کند: در آتش‌سوزی اتوبوس اسکانیا در محور اردبیل – سرچم نیز تغییر در استاندارد اتوبوس یعنی نصب باک سوخت غیرمجاز و تغییر در استاندارد سیم‌کشی موجب بروز حاثه و وقوع آتش‌سوزی بوده است. علاوه بر این، ۳دستگاه اتوبوس یادشده، مدل سال‌های ۸۵ و ۸۶ بوده‌اند که با توجه به گذشت چندین سال از تولید آنها مشخص نیست به چه دلیل مسئولیت کماکان متوجه کارخانه سازنده است. درحالی‌که به‌طور یقین و براساس مستندات و تصاویر هر سه حادثه، این اتفاقات به‌علت تغییراتی است که کاربران اتوبوس‌های تولیدی این شرکت در خودروها ایجاد می‌کنند. مدیر خدمات پس از فروش شرکت عقاب‌افشان در این‌باره به همشهری گفته است: هر قدر هم که وسیله نقلیه مطابق با استانداردهای جهانی تولید شده باشد، چنانچه نظارت وجود نداشته باشد، نمی‌توان از ایمنی‌های پیش‌بینی‌شده در مرحله تولید مطمئن بود. محسن نوروزی با ذکر مثالی گفت: ما نمونه‌های مستند عجیبی در بین اتوبوس‌های بین‌شهری داشته‌ایم که برای سرویس و تعمیر به بخش خدمات پس از فروش ما مراجعه می‌کنند. مشاهده کرده‌ایم که مالک خودرو شاسی سوئدی اتوبوس را بریده تا بتواند به جای باک ۷۰۰لیتری، یک باک دست‌ساز ۲۵۰۰لیتری قرار دهد. یا راننده‌ای که لاستیک‌های اتوبوسش صاف‌شده آن را عوض نمی‌کند یا اقدام به ایجاد تغییرات در سیستم برق اتوبوس جهت نصب چراغ‌های اضافی و غیره می‌کند؛ کارخانه تولیدکننده چه باید بکند تا این راننده حادثه نبیند؟

۳۲مورد استاندارد از ۳۲مورد

شرکت سازنده در توضیح مکتوب خود آورده است: درباره خبر مردودی اسکانیا در ۱۹تست استاندارد براساس بازدید ریاست محترم سازمان ملی استاندارد کشور باید گفته شود که تا‌کنون ایشان بازدیدی از خط تولید شرکت عقاب‌افشان نداشته ضمنا ۱۹تست اشاره شده صرفا برای خودروهای سواری است و ارتباطی به اتوبوس ندارد.

اشاره این بخش از جوابیه به سخنان رئیس سازمان ملی استاندارد در روز یکشنبه ۳۱فروردین است. نیره پیروزبخت رئیس این سازمان با استاندارد دانستن اتوبوس اسکانیا به ایسنا گفت: ۵۱استاندارد از سوی سازمان ملی استاندارد برای خودروها تدوین شده که تنها ۳۲مورد آن مربوط به اتوبوس و کامیون می‌شود. پیروزبخت با انتقاد از صداوسیما در نحوه انعکاس اخبار مربوط به غیراستاندارد بودن خودروها ادامه داد: مواردی مانند دید از جلو، مه شکن یا چراغ‌های عقب در استانداردهای اجباری اتوبوس قرار ندارند و نیازی هم به آنها نیست. او با اشاره به اینکه اتوبوس اسکانیا همه استانداردهای ۳۲گانه را دارند و استاندارد محسوب می‌شود، تأکید کرد: طبق گزارشی که به‌دست من رسیده ۸۰درصد از دلایل حوادث مربوط به اتوبوس‌های بین شهری مربوط به رعایت نکردن مقررات و یا تغییرات به‌وجود آمده در طراحی خودرو پس از تولید آن است.

عالی‌ترین مقام استاندارد کشور گفت: گزارش‌های ارسالی به ما نشان می‌دهد که تصادفات رخ داده به‌دلیل غیراستاندارد بودن اتوبوس و قطعات آن نبوده است. پیروزبخت با اشاره به اینکه با وزارت صنعت و شرکت خودروساز در تعامل هستیم تا استاندارد اتوبوس اسکانیا را ارتقا دهیم، خبر داد: با پلیس نیز در ارتباط هستم و از آنها می‌خواهیم اگر شبهه‌ای در مورد یک نوع از اتوبوس‌ها دارند برای سایر انواع اتوبوس مشکل ایجاد نکنند. از سوی دیگر من به‌خودم اجازه نمی‌دهم در کار سایر سازمان‌ها دخالت کنم و متقابلا از سازمان‌های دیگر نیز همین انتظار را داریم. رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تأکید کرد: براساس مصوبه چندی پیش هیأت وزیران که توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد خودروهایی که تأییدیه سازمان استاندارد و محیط‌زیست را گرفته باشند باید شماره‌گذاری شوند.

سفیر سوئد: نگفتم اسکانیا غیراستاندارد است

سفیر سوئد در تهران می‌گوید که هرگز اسکانیای ایرانی را غیراستاندارد اعلام نکرده است. پیتر تیلر با انتشار بیانیه‌ای رسمی در سایت سفارت سوئد اخبار منتشر شده در برخی از رسانه‌ها درباره اظهارات منتسب به او را که با عنوان «اسکانیا از مرز استاندار گذشت» منتشر شده، ‌تکذیب کرد. در این بیانیه آمده است: رسانه‌های ایرانی ازجمله شبکه‌های خبری تلویزیون ایران نقل قولی را منتسب به من بیان کرده‌اند که در تضاد با آن چیزی است که بنده در جریان دیدار از کارخانه مونتاژ خودروهای «عقاب-اسکانیا» در سمنان در روز چهارشنبه ۱۶آوریل بیان کرده‌ام. در ادامه بیانیه سفیر سوئد آمده است: اقدام کارخانه مونتاژ «عقاب – اسکانیا» غیرقانونی نبوده و مغایرتی با استانداردهای تعیین شده نداشته است. تخلفی در مورد سیم‌کشی و مخازن سوخت اتوبوس‌ها انجام نشده است بلکه اقدامات غیرقانونی پس از فروش توسط صاحبان یا رانندگان صورت گرفته‌اند و کارخانه تولید‌کننده اطلاعی از آن نداشته است. در این زمینه پلیس راهنمایی و رانندگی ایران نقش خود را در کنترل جاده‌ها و کاهش خطر برای رانندگان به شایستگی انجام داده‌اند. سفیر سوئد در تهران در ادامه بیانیه خود تأکید کرد:برخی رسانه‌ها با انتشار اخبار به نقل از من آنچه خلاف واقع بوده را بیان کرده‌اند. باید گفت که این اقدام رسانه‌ها در جهت تنویر افکار عمومی نبوده و رسانه‌های جدی و مسئول چنین نقشی را ندارند. از رسانه‌ها خواهشمندم این بیانیه را برای تکذیب اطلاعات نادرست بیان شده منتشر کنند.

wpm.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *